نور پردازی با ال ای دی ( LED )
نور مصنوعی
از آنجایی که بشر به نور بیشتری نسبت به نور طبیعی نیاز دارد . تولید نور مصنوعی را فرا گرفته است .
تا کنون بیش از یک قرن است که بشر از نور مصنوعی بهره می گیرد .
دامنه ی مهندسی روشنایی ، بسیار گسترده و آمیخته ای از علوم مختلف همچون مهندسی برق ، علم بیولوژی ، روانشناسی ، زیباشناسی و معماری می باشد .
از موارد مهم در نور پردازی ، شناخت تجهیزات نور و ویژگی های مربوط به آن هاست .
از جمله خصوصیات منابع نور می توان به نوع لامپ ، طول موج ساطع شده ، رنگ ، نحوه ی پخش نور و مباحث اقتصادی اشاره کرد .
منابع نور بر اساس این ویژگی ها تقسیم بندی می شوند .
تأثیر رنگ لامپ در محیط
در اغلب موارد انتخاب رنگ نور برای محیط های مختلف بستگی زیادی به سلیقه ی افراد و نیز فرهنگ عمومی دارد .
با این حال عموماً رنگ نورهای متمایل به گرم ، باعث ایجاد حالت آرامش بخش می شوند .
از این رو استفاده از نورهای گرم برای محیط هایی نظیر بیمارستان ها ، هتل ها ، اتاق های نشیمن و… توصیه می شود .
در مقابل نور سرد باعث جلوگیری از خواب آلودگی و ایجاد تمرکز بیشتر می شود .
که برای محیط های کاری توصیه می شود .
سبک های نور پردازی :
نور پردازی داخل ساختمان .
نور پردازی فضای شهری .
انواع روش ها ی نور پردازی داخل ساختمان
1- فروتابی
در این روش ، روشن ساختن سطح افقی زیر نورافشان مورد نظر است .
اصطلاحاً به آن فروتابی می گویند .
معمولا فروتابی از طریق قاب های مهتابی یا هر نور افشانی که نور مستقیم به سمت پایین دارد پدید می آید .
2- فراتابی
روشن ساختن سقف و استفاده از نور بازتاب ( غیر مستقیم ) جهت روشنایی ، روشی است که اصطلاحاً فراتابی نام دارد .
در نور پردازی کنج سقفی که یکی از روش های فراتابی است .
سقف از ابزار سر دیوار به یک سو روشن می شود .
نور پردازهای کنج سقفی ، معمولا در داخل دیوار یا در کنار قاب بندی سقف نصب می شوند .
3- دیوارتابی
جهت حصول به نور پردازی به روش دیوار تابی میبایست دیوار به طور یکنواخت روشن شود .
در نورپردازی به این روش ، دیوارها به طور یکنواخت از سویی به سوی دیگر و از بالا به پایین روشن می شوند.
4- متمرکز
نور پردازی متمرکز برای روشن ساختن و بر جسته کردن آثار هنری و اشیاء به خصوص به کار برده می شود .
نور پردازی متمرکز بر خلاف روش های دیگر نور پردازی دیوار،
فقط برای روشنایی بخشیدن به فضای به خصوص روی دیوار، مثلاً محدوده ی نصب تابلو، طراحی شده است .
در این حالت نور افشان، زاویه دار ( زاویه ۳۰ درجه نسبت به قائم ) و با فاصله از مرکز اشیاء قرار می گیرد .
نور پردازی فضای شهری
نورپردازی فضاهای مختلف شهر ، نیاز به شناخت روش ها و فنون مختلف نورپردازی و استفاده صحیح از ویژگی های نور و ارتباط با محیط پیرامونش را دارد .
از جمله موارد زیر:
شاخص نمودن فضا و نشانه های شهری .
ارتقا کیفیت محیط های شهری .
تمایل به حضور در فضا .
ایجاد امنیت در فضا .
اولین وظیفه نور روشن کردن فضا وفرم های ساختمانی است ، اجسام از خود هیچ نوری ندارند .
این وظیفه ی طراح و نور پرداز است که با تابش نورهایی با طیف های خاص و رنگ های متفاوت ماهیت هر نوع جسم را نمایان کند .
استفاده از نورهای مات و مستقیم و غیر مستقیم همچنین به کاربردن وسایل نورپردازی نوین که درخارج از ساختمان برروی نما منعکس می شوند .
در شب می تواند جلوه ای خاص به محیط ببخشد .
به طور کلی انواع حالتهای نورپردازی ناشی از تغییر سه مولفۀ اصلی نورپردازی یعنی هدف نورپردازی ، ویژگیهای منبع نور و موقعیت آن است .
در هر طرح نور پردازی شهری بسته به اینکه چه عنصری از فضا به چه نوع نوری و از چه زاویهای نورپردازی شود ، کیفیت و حالت متفاوتی ایجاد میشود .
انواع حالتهای نورپردازی شهری
ویژگیهای منبع نور
منابع نوری یا اصطلاحاً چراغهای مورد استفاده در حالات مختلف نورپردازی شهری نیز به انواع متنوعی تقسیم میشوند .
این منابع بسته به شکل انتشار نورشان به سه دستۀ منابع نقطهای ، خطی و سطحی قابل دسته بندی هستند .
موقعیت منبع نور
حضور منبع نور نسبت به هدف نورپردازی میتواند وضعیتهای مختلفی به خود گیرد .
تابش نور از بالا ، پایین ، مستقیم (از روبرو و از پشت سر) و زاویه دار (از بالا و پایین) ، حالتهایی هستند .
در آن منبع نور خارج از عنصر مورد نورپردازی قرار داشته و اصطلاحاً نور از بیرون بدان تابیده میشود .
در برخی موارد نیز منبع نور در خود عنصر کار گذاشته میشود که موجب روشنایی کل آن میشود .
حالات مختلف نور پردازی
نور پردازی از پایین
نورپردازی از پایین معمولاً در سطوح افقی به کار رفته و یا برای نورپردازی احجامی چون فوارهها و ندرتاً مجسمهها مورد استفاده قرار میگیرد .
این نوع از نورپردازی در سطوح افقی مانند چراغهای چشم گربهای در کف ، غالباً در جهت دهی به مسیر و یا تقسیم کف کاربرد دارد .
همچنین در مواردی که حجم مورد نظر از همۀ جهات قابل رؤیت باشد ، نورپردازی از پایین و به صورت مخروطی بسیار کاربرد دارد .
نور پردازی از پایین با زاویه
این حالت از نورپردازی برای روشن نمودن سطوح عمودی و احجام به صورت تأکیدی به کار میرود .
زمانی که عنصر مورد نورپردازی تنها از یک جهت قابل رؤیت است .
یا بسته به اهداف طراحانه باید تنها از یک جهت دیده شود ، نورپردازی از پایین با زاویه قابل استفاده است .
سطوح عمودی مانند جدارههای واجد ارزش شهری ، خصوصاً نماهای تاریخی ، و همچنین بیلبوردهای تبلیغاتی .
برای تأکید بیشتر ، معمولاً با این روش نورپردازی میشوند .
تابش نور با این روش به جدارۀ تونل و استفاده از بازتاب آن برای روشن نمودن کل فضا از کاربردهای خاص این حالت نورپردازی است .
نور پردازی مستقیم
نورپردازی مستقیم نیز در ارتباط با نورپردازی سطوح عمودی مانند نما ، بیلبورد و تابلوی تبلیغاتی و احجام مانند مجسمه و گیاهان ، در فضاهای شهری کاربرد دارد .
اگر هدف از نورپردازی آن باشد که موضوعی به خوبی دیده شده و نظر بیننده را به خود جلب و موجب کشش بصری شود .
میتوان از این روش نور پردازی استفاده نمود .
در این حالت معمولاً از چراغهای موضعی استفاده شده و چراغ مجزایی به نورپردازی موضوع مورد نظر اختصاص داده میشود .
این امر باعث تأکید بیشتر بر فرم و رنگ آن شده و جلوۀ خاصی را درتیرگی شب پدید میآورد .
مهمترین اصل نورپردازی مستقیم ، ایجاد تضاد بین جسم و فضای اطرافش است .
نور پردازی از بالا با زاویه
این حالت از نور پردازی که معمولاً با منابع نور نقطهای یا خطی و معمولاً بدون پنهان نمودن منبع نوری صورت میگیرد .
به دلیل عادت چشم به این نوع از نور پردازی (هم جهتی با نور خورشید) بسیار معمول است .
این روش قابلیت آن را دارد که در نورپردازی کلیۀ سطوح عمودی ، افقی ، احجام مختلف و فضاها مورد استفاده واقع شود .
سطوح عمودی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی ، نماها و سطوح افقی مانند استادیوم و احجامی مانند مجسمه با این روش به نحو مطلوبی نورپردازی میشوند .
نور پردازی از بالا
حالت نورپردازی از بالا برای نور پردازی سطوح افقی ، احجام و گاهاً فضاها مورد استفاده قرار میگیرد .
در مواردی که روشن نمودن سطوح افقی مانند سطح فلکهها ، پارکینگهای عمومی و یا زیرگذرها منظور نورپردازی است .
این روش با استفاده از منابع نوری باشدت روشنایی زیاد و به صورت متمرکز در ارتفاع بلند (چراغهای هکتاری) کاربرد دارد .
منابع نوری از طریق استقرار بر یک بازو با زاویۀ قائم بر جداره یا تیر ، کل فضای میدان یا از طریق استقرار بر سقف ، کل فضای تونل یا زیرگذر را نورپردازی میکند .
منابع نوری مورد استفاده در این حالت به صورت نقطهای یا سطحی است .
بسته به اهداف نورپردازی و جسم مورد نظر انتخاب میشود .
نور پردازی از درون
این حالت نورپردازی برای سطوح عمودی ، احجام و فضاها کاربرد دارد .
جانمایی منابع نوری درون بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بسیار شایع است .
چنانچه به درستی و با شدت نور مناسب انجام نگیرد ، خیرگی به همراه خواهد داشت .
نور ناشی از روشنایی داخلی ساختمانهای تاریخی ، تجاری و اداری ، شب هنگام که در نمای آن ها قابل مشاهده است .
از موارد نورپردازی سطوح عمودی با این روش به شمار میرود .
نور پردازی سطحی
یکی از روش های آذین بندی نوری در مناسبت ها نورپردازی سطوح نمای ساختمان است .
در این روش نور از بخش های مختلف نما بالا ، پایین و یا از فواصل مختلف روی نما تابیده می شود .
باید در نظر داشت که ساختمان هایی قابلیت این نوع نورپردازی را دارند که فضای باز جهت دیده شده برای مردم داشته باشند .
برای تهیه فلاشرهای حرفه ای آراکس الکترونیک اینجا کلیک کنید .