نور پردازی با ال ای دی ( LED )

نور پردازی با ال ای دی ( LED )

نور مصنوعی

از آنجایی که بشر به نور بیشتری نسبت به نور طبیعی نیاز دارد . تولید نور مصنوعی را فرا گرفته است .

تا کنون بیش از یک قرن است که بشر از نور مصنوعی بهره می گیرد .

دامنه ی مهندسی روشنایی ، بسیار گسترده  و آمیخته ای از علوم مختلف همچون مهندسی برق ، علم بیولوژی ، روانشناسی ، زیباشناسی و معماری می باشد .

از موارد مهم در نور پردازی ، شناخت تجهیزات نور و ویژگی های مربوط به آن هاست .

از جمله خصوصیات منابع نور می توان به نوع لامپ ، طول موج ساطع شده ، رنگ ، نحوه ی پخش نور و مباحث اقتصادی اشاره کرد .

منابع نور بر اساس این ویژگی ها تقسیم بندی می شوند .

تأثیر رنگ لامپ در محیط

در اغلب موارد انتخاب رنگ نور برای محیط های مختلف بستگی زیادی به سلیقه ی افراد و نیز فرهنگ عمومی دارد .

با این حال عموماً رنگ نورهای متمایل به گرم ، باعث ایجاد حالت آرامش بخش می شوند .

از این رو استفاده از نورهای گرم برای محیط هایی نظیر بیمارستان ها ، هتل ها ، اتاق های نشیمن و… توصیه می شود .

در مقابل نور سرد باعث جلوگیری از خواب آلودگی و ایجاد تمرکز بیشتر می شود .

که برای محیط های کاری توصیه می شود .

سبک های نور پردازی :

نور پردازی داخل ساختمان .
نور پردازی فضای شهری .

انواع روش ها ی نور پردازی داخل ساختمان

1-  فروتابی

در این روش ، روشن ساختن سطح افقی زیر نورافشان مورد نظر است .

اصطلاحاً به آن فروتابی می گویند .

معمولا فروتابی از طریق قاب های مهتابی یا هر نور افشانی که نور مستقیم به سمت پایین دارد پدید می آید .

2-  فراتابی

روشن ساختن سقف و استفاده از نور بازتاب ( غیر مستقیم ) جهت روشنایی ، روشی است که اصطلاحاً فراتابی نام دارد .

در نور پردازی کنج سقفی که یکی از روش های فراتابی است .

سقف از ابزار سر دیوار به یک سو روشن می شود .

نور پردازهای کنج سقفی ، معمولا در داخل دیوار یا در کنار قاب بندی سقف نصب می شوند .

3-  دیوارتابی

جهت حصول به نور پردازی به روش دیوار تابی میبایست دیوار به طور یکنواخت روشن شود .

در نورپردازی به این روش ، دیوارها به طور یکنواخت از سویی به سوی دیگر و از بالا به پایین روشن می شوند.

4-  متمرکز

نور پردازی متمرکز برای روشن ساختن و بر جسته کردن آثار هنری و اشیاء به خصوص به کار برده می شود .

نور پردازی متمرکز بر خلاف روش های دیگر نور پردازی دیوار،

فقط برای روشنایی بخشیدن به فضای به خصوص روی دیوار، مثلاً محدوده ی نصب تابلو، طراحی شده است .

در این حالت نور افشان، زاویه دار ( زاویه ۳۰ درجه نسبت به قائم ) و با فاصله از مرکز اشیاء قرار می گیرد .

نور پردازی فضای شهری

نورپردازی فضاهای مختلف شهر ، نیاز به شناخت روش ها و فنون مختلف نورپردازی و استفاده صحیح از ویژگی های نور و ارتباط با محیط پیرامونش را دارد .

از جمله موارد زیر:

شاخص نمودن فضا و نشانه های شهری .
ارتقا کیفیت محیط های شهری .
تمایل به حضور در فضا .
ایجاد امنیت در فضا .

اولین وظیفه نور روشن کردن فضا وفرم های ساختمانی است ، اجسام از خود هیچ نوری ندارند .

این وظیفه ی طراح و نور پرداز است که با تابش نورهایی با طیف های خاص و رنگ های متفاوت ماهیت هر نوع جسم را نمایان کند .

استفاده از نورهای مات و مستقیم و غیر مستقیم همچنین به کاربردن وسایل نورپردازی نوین که درخارج از ساختمان برروی نما منعکس می شوند .

در شب می تواند جلوه ای خاص به محیط ببخشد .

به طور کلی انواع حالت‌های نورپردازی ناشی از تغییر سه مولفۀ اصلی نورپردازی یعنی هدف نورپردازی ، ویژگی‌های منبع نور و موقعیت آن است .

در هر طرح نور پردازی شهری بسته به اینکه چه عنصری از فضا به چه نوع نوری و از چه زاویه‌ای نورپردازی شود ، کیفیت و حالت متفاوتی ایجاد می‌شود .

انواع حالت‌های نورپردازی شهری

ویژگی‌های منبع نور

منابع نوری یا اصطلاحاً چراغ‌های‌‌ مورد استفاده در حالات مختلف نورپردازی شهری نیز به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند .

این منابع بسته به شکل انتشار نورشان به سه دستۀ منابع نقطه‌ای ، خطی و سطحی قابل دسته بندی هستند .

موقعیت منبع نور

حضور منبع نور نسبت به هدف نورپردازی می‌تواند وضعیت‌های مختلفی به خود گیرد .

تابش نور از بالا ، پایین ، مستقیم ‌(از روبرو و از پشت سر) و زاویه دار (از بالا و پایین) ، حالت‌هایی هستند .

در آن منبع نور خارج از عنصر مورد نورپردازی قرار داشته و اصطلاحاً نور از بیرون بدان تابیده می‌شود .

در برخی موارد نیز منبع نور در خود عنصر کار گذاشته می‌شود که موجب روشنایی کل آن میشود .

حالات مختلف نور پردازی

‌نور پردازی از پایین

نورپردازی از پایین معمولاً در سطوح افقی به کار رفته و یا برای نورپردازی احجامی چون فواره‌ها و ندرتاً مجسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

این نوع از نورپردازی در سطوح افقی ‌مانند چراغ‌های چشم گربه‌ای در کف ، غالباً در جهت دهی به مسیر و یا تقسیم کف کاربرد دارد .

همچنین در مواردی که حجم مورد نظر از همۀ جهات قابل رؤیت باشد ، نورپردازی از پایین و به صورت مخروطی بسیار کاربرد دارد .

 نور پردازی از پایین با زاویه

این حالت از نورپردازی برای روشن نمودن سطوح عمودی و احجام به صورت تأکیدی به کار می‌رود .

زمانی که عنصر مورد نورپردازی تنها از یک جهت قابل رؤیت است .

یا بسته به اهداف طراحانه باید تنها از یک جهت دیده شود ، نورپردازی از پایین با زاویه قابل استفاده است .

سطوح عمودی مانند جداره‌های واجد ارزش شهری ، خصوصاً نماهای تاریخی ، و همچنین بیلبوردهای تبلیغاتی .

برای تأکید بیشتر ، معمولاً با این روش نورپردازی می‌شوند .

تابش نور با این روش به جدارۀ تونل و استفاده از بازتاب آن برای روشن نمودن کل فضا از کاربردهای خاص این حالت نورپردازی است .

 نور پردازی مستقیم

نورپردازی مستقیم نیز در ارتباط با نورپردازی سطوح عمودی مانند نما ، بیلبورد و تابلوی تبلیغاتی و احجام ‌مانند مجسمه و گیاهان ، در فضاهای شهری کاربرد دارد .

اگر هدف از نورپردازی آن باشد که موضوعی به خوبی دیده شده و نظر بیننده را به خود جلب و موجب کشش بصری شود .

می‌توان از این روش نور پردازی استفاده نمود .

در این حالت معمولاً از چراغ‌های موضعی استفاده شده و چراغ مجزایی به نورپردازی موضوع مورد نظر اختصاص داده می‌شود .

این امر باعث تأکید بیشتر بر فرم و رنگ آن شده و جلوۀ خاصی را درتیرگی شب پدید می‌آورد .

مهم‌ترین اصل نورپردازی مستقیم ، ایجاد تضاد بین جسم و فضای اطرافش است .

 نور پردازی از بالا با زاویه

این حالت از نور پردازی که معمولاً با منابع نور نقطه‌ای یا خطی و معمولاً بدون پنهان نمودن منبع نوری صورت می‌گیرد .

به دلیل عادت چشم به این نوع از نور پردازی (هم جهتی با نور خورشید) بسیار معمول است .

این روش قابلیت آن را دارد که در نورپردازی کلیۀ سطوح عمودی ، افقی ، احجام مختلف و فضاها مورد استفاده واقع شود .

سطوح عمودی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی ، نماها و سطوح افقی مانند استادیوم و احجامی مانند مجسمه با این روش به نحو مطلوبی نورپردازی می‌شوند ‌.

 نور پردازی از بالا

حالت نورپردازی از بالا برای نور پردازی سطوح افقی ، احجام و گاهاً فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در مواردی که روشن نمودن سطوح افقی مانند سطح فلکه‌ها ، پارکینگ‌های عمومی و یا زیرگذرها منظور نورپردازی است .

این روش با استفاده از منابع نوری باشدت روشنایی زیاد و به صورت متمرکز در ارتفاع بلند (چراغ‌های هکتاری) کاربرد دارد .

منابع نوری از طریق استقرار بر یک بازو با زاویۀ قائم بر جداره یا تیر ، کل فضای میدان‌ یا از طریق استقرار بر سقف ، کل فضای تونل یا زیرگذر را نورپردازی می‌کند .

منابع نوری مورد استفاده در این حالت به صورت نقطه‌ای یا سطحی است .

بسته به اهداف نورپردازی و جسم مورد نظر انتخاب می‌شود .

 نور پردازی از درون

این حالت نورپردازی برای سطوح عمودی ، احجام و فضاها کاربرد دارد .

جانمایی منابع نوری درون بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بسیار شایع است .

چنانچه به درستی و با شدت نور مناسب انجام نگیرد ، خیرگی به همراه خواهد داشت .

نور ناشی از روشنایی داخلی ساختمان‌های تاریخی ، تجاری و اداری ، شب هنگام که در نمای آن ها قابل مشاهده است .

از موارد نورپردازی سطوح عمودی با این روش به شمار می‌رود .

 نور پردازی سطحی

یکی از روش های آذین بندی نوری در مناسبت ها نورپردازی سطوح نمای ساختمان است .

در این روش نور از بخش های مختلف نما بالا ، پایین و یا از فواصل مختلف روی نما تابیده می شود .

باید در نظر داشت که ساختمان هایی قابلیت این نوع نورپردازی را دارند که فضای باز جهت دیده شده برای مردم داشته باشند .

 

برای تهیه فلاشرهای حرفه ای آراکس الکترونیک اینجا کلیک کنید .

 

 

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس